söndag 29 juli 2012

Chelsea Flower Show - En masse



Att man får större effekt när man väljer många blommor av samma sort är väl egentligen ingen nyhet, men den tål att upprepas. Jag minns fortfarande mina första egna rabatter då jag planterade en av varje sort - det såg verkligen ynkligt ut (jag förklarade senare bort det med att jag ville testa vilka växter som passade bäst i just den jorden, men det var verkligen en efterkonstruktion). Min erfarenhet är att man alltid bör ta fler plantor än man tror, såvida man inte vill maxa rabatten om 5 år.



Detta med volymplanteringar blev jag tydligt påmind om när jag äntrade The Great Pavilion - ett gigantiskt tält där alla snittblommor återfanns. På bilderna här ser ni några exempel på hur mycket av något verkligen ger effekt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar