torsdag 12 juli 2012

Chelsea Flower Show - Längtan till landet

I maj åkte vi till Chelsea Flower Show. Det var en mäktig känsla att få vara där trädgårdstrenderna för året sätts. Jag kommer nu att presentera mina reflektioner från mässan i en serie blogginlägg. Först ut är temat Längtan till landet.


Det första som slog mig när jag gick igenom de sk Show Gardens (där berömda trädgårdsarkitekter har fått designa trädgårdar) var att jag kände mig hemma. Det var som att gå runt i en vanlig svensk sommaräng. Jag insåg då hur lyckligt lottade vi är i Sverige: här hade arkitekterna jobbat hårt med att plantera in de rätta blommorna på de rätta ställena i de rätta kombinationerna för att få till den rätta känslan. Allt det har moder natur ordnat åt oss varje år på blomsterängarna i Sverige.


Vi kunde njuta av nyutslagna björkar, prästkragar, midsommarblomster, vallmo, rödmåra och olika sorters gräs. Allt sammansatt på ett sätt så att det skulle se vilt ut. Och vi gick där tillsammans med de engelska damerna som utstötte sina oh och ah vid anblicken av de vackra (svenska) blommorna.


Min första känsla var att jag undrade varför jag hade rest så långt och betalat så mycket för att få njuta av en vanlig, hederlig sommaräng.


Min nästa känsla var att jag som svensk sommarängsälskare är del av en trendsättarkultur. I år behöver vi inte göra något jobb alls i våra trädgårdar - vi kan njuta av sommarängarna istället och inse att det är senaste mode!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar