torsdag 12 juli 2012

Hjärta av saint paulia till begravning

Min barndomsväns mamma gick bort i maj. Jag kunde tyvärr inte vara med på begravningen, så jag fick representeras av en blomma. Som alltid ska arrangemanget spegla mottagaren, inte minst viktigt vid begravningar. Den blomma jag mest förknippade med Siw var de saint paulia som alltid blommade så vackert i hennes kök, som var hemmets hjärta. Jag valde därför att göra ett vitt hjärta med saint paulia.


Grunden är ett oasishjärta, denna gång på frigolit. Runt det satte jag vitt band som jag hade veckat. Bandet var av papper, men klarade väta (inköpt hos en blomstergrossist). Veckningen tog en stund att komma på hur jag skulle göra, men efter ett tag gick det som på räls med hjälp av en vanlig häftapparat. Jag fäste bandet runt om hjärtat, på frigoliten, med knappnålar. Sen fyllde jag hjärtat med vita blommor: nejlikor och krysantemum. Om jag hade gjort om det hade jag bara valt krysantemum, eftersom nejlikor har så tjock blombotten, så det var väldigt svårt att få dem i samma höjd som krysantemum. Först fyllde jag utsidan av hjärtat, närmast bandet. Sedan insidan. Slutligen den horisontella delen. Jag sparade plats till saint paulian. Den var svår att få tag på, men jag lyckades till slut hitta en platta riktigt kraftig sådan. Det behövdes kraftiga stjälkar för att få fast dem utan att de gick av. Resultatet ser ni här, lite likt en gräddtårta, men det hoppas jag att Siw tyckte om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar