söndag 24 oktober 2010

Sommarutflykt med tårta

Jag fick tidigare en dessertkokbok skriven av Therese Wikström (Njut en liten smula). I boken nämner hon sitt konditori i Norrtälje, vilket jag länge har tänkt åka till. I somras gjorde vi slag i saken, tog med familjen till en utflykt till Norrtälje. Och det var helt klart värt resan! Jag har för mig att man i Guide Rouge klassar restaurangerna bla efter om restaurangen är värd en omväg eller om den är värd en egen resa. Detta konditori var helt klart värt en egen resa, speciellt för en bakelseälskare som jag! (Om du blev sugen, sök upp En liten smula i Norrtälje.)

Foto: Pär Bygdeson

Under sommaren har jag sedan bakat flera av verken i boken. Bilden ovan är min variant av hennes Bröllopstårta som jag bakade till min födelsedag. Den består av tre lager chokladmousse: vit, mjölk och mörk choklad. Runt om står maränger. Helt glutenfri (vilket passade vissa födelsedagsgäster bra). Inte helt enkel att göra, dock. Men god! Jag och min assistent Hedvig valde att garnera tårtan med en underbar liten ros som växer vid snickarboden på sommarstället.

1 kommentar:

  1. Kul att se dig i bloggosfären igen Åsa, vi har saknat dig! Den där tårtan kan jag tänka mig att smaska i mig :)

    SvaraRadera