söndag 24 oktober 2010

Orkidédekorationer

I våras när jag en dag var på IKEA, kunde jag inte motstå deras orkidéer som de sålde till alldeles för låga priser för att låta bli att köpa. Orkidéer är verkligen underbara att använda i arrangemang - det räcker med en orkidéblomma för att åstadkomma något som ser riktigt lyxigt ut! Jag använde de två krukorna jag köpte till flera olika arrangemang som jag gav bort (blommorna står sig ju länge i krukorna, så man kan använda dem vid flera olika tillfällen):

Detta är helt enkelt en orkidéträngsel (inspirerad av tårtan kallad Jordgubbsträngsel). Jag hade ingen oasis hemma, utan fick använda stenar från trädgården i vilka jag stack in blommorna. Jag kombinerade blommorna med vitsippsblad.


Jag gjorde också dessa bordsdekorationer i ugnsformar som jag hittade på IKEA (billigare än att köpa formar i blomsterhandeln, men funkar minst lika bra). I dessa stoppade jag ner mossa från trädgården (jag förstår inte dem som alltid vill få bort mossan från gräsmattorna...), satte fast två orkidéer (med knappnålar inköpta på Panduro - billigare än i blomsterhandeln) och la till några glasdekorationer (brukar vara populärt hos barn). Jag toppade det med ett ljus, vilket ger dekorationen en funktion också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar