torsdag 12 juli 2012

Italiensk midsommar

I år firade vi midsommar i Italien. Resan var helt fantastisk, men inget slår en svensk midsommarafton. Bristen på midsommarstänger var påtaglig, men eftersom vi var arton svenskar samlade, var jag tvungen att tillverka en egen.

Jag hade inte varit förutseende nog att ta med mig lite blombindningsmaterial (var nog sista gången jag reser utan myrtentråd), så med hjälp av material jag fann i trädgården och lite sytråd som jag för många år sen hade snott på ett hotellrum och stoppat ner i necessären, tillverkade jag en liten midsommarstång:



Stommen är lavendel som fanns en masse i trädgården. Jag snodde tre kraftiga sådana runt varandra, vilket blev hyfsat stabilt (jag fick be barnen om hjälp att hitta pinnar att stabilisera med senare dock). Lavendelstjälkarna fick även vara stommen i ringarna. Dessa fyllde jag sedan med alla sorters blommor jag fann i trädgården - från vitklöver i gräsmattan till mer exklusiva buskblommor. En övergiven kruka fick utöva grunden i arrangemanget. Slutresultatet blev kanske inte vackert, men definitivt unikt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar